.
Start uitrol eerste generatie mobiele trajectcontroles Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft de uitrol van de eerste generatie mobiele trajectcontroles gelanceerd. Het gaat om een volwaardige trajectcontrole, die snel te verplaatsen is. “Dit is een primeur”, zegt Weyts. “Dankzij dit pop-upsysteem kunnen we nog ruimer gebruik maken van trajectcontrole”.
In 2014 werd Vlaanderen geconfronteerd met de schande van de 400 verkeersdoden op 1 jaar tijd. Sindsdien voert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op verschillende fronten een verbeten strijd om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Trajectcontrole is een belangrijk instrument in die strijd. Zo werden er deze bestuursperiode al 12 nieuwe trajectcontroles gerealiseerd, nog eens 45 andere installaties zitten in de pijplijn.
“Trajectcontrole is rechtvaardig en efficiënt”, zegt Weyts. “Je wordt als bestuurder niet gepakt op een momentopname en het effect op het rijgedrag is duurzaam”.
Verplaatsbaar systeem
Weyts schakelt nu nog een versnelling hoger en gaat van start met de uitrol van de eerste generatie mobiele trajectcontroles. Dat gloednieuwe systeem hanteert hetzelfde principe als de klassieke trajectcontrole, maar de mobiele trajectcontrole is snel te verplaatsen en kan dus ingezet worden op verschillende tracés. “Vlaanderen is met dit systeem voortrekker in Europa”, zegt Weyts. “Enkel in Oostenrijk en het Verenigd Koningrijk wordt al op beperkte schaal gewerkt met een variant van mobiele trajectcontrole”.
Een klassiek trajectcontrole kost voor aankoop en installatie ongeveer 200.000 euro. De mobiele trajectcontrole vergt een eenmalige aankoop van ongeveer 67.000 euro en daarna is er enkel nog de kost van 40.000 euro om de trajectcontrole te verplaatsen en opnieuw te ijken. Weyts: “Mobiele trajectcontrole kan sneller, flexibeler en ruimer ingezet worden, tegen een lagere prijs”.
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst de eerste mobiele trajectcontrole op de A12 in de richting van Antwerpen, tussen de brug van de Oudemanstraat in Londerzeel en kruispunt ‘Den Duvel’ in Willebroek. Er passeren dagelijks tussen de 20.000 en 25.000 voertuigen. De voorbije 3 jaren werden er ter hoogte van dit traject elk jaar telkens een 20-tal verkeersongevallen genoteerd. Vorig jaar vielen daarbij nog 3 doden, 2 zwaargewonden en 22 lichtgewonden.
Werven
Nadien wil Weyts de mobiele trajectcontrole vooral inzetten langs wegenwerven. “Vorig jaar noteerden we ter hoogte van wegenwerven wel 545 letselongevallen, met als menselijke tol 7 doden, 66 zwaargewonden en 465 lichtgewonden”, weet Weyts. “Je kan geen klassieke trajectcontrole installeren voor de duur van een werf, maar de mobiele trajectcontrole is een veelbelovend nieuw instrument om werven te beveiligen”.
Na de eerste generatie van mobiele trajectcontrole wil Weyts snel werk maken van de tweede generatie, die alleen een batterij nodig zal hebben. Dat betekent concreet dat de mobiele trajectcontrole ook geplaatst zal kunnen worden op plaatsen waar geen aansluiting op de energiebevoorrading mogelijk is.
Strengere boetes en straffen voor verkeersovertredingen in 2018
Justitieminister Geens wil onze wegen veiliger maken en dat wil hij vooral doen door strenger op te treden. Een reeks overtredingen wordt vanaf volgend jaar dus zwaarder bestraft of forser beboet. En de nasleep van de feiten waarbij een motorrijder die aan 252 km per uur geflitst werd maar niet beboet, komt er ook een aanpassing van de verjaringstermijn.
Hardere aanpak
Samen met Minister van Mobiliteit Bellot (MR) wil Geens (CD&V) de wegen veiliger maken door harder op te treden. Aan de mogelijkheid om ze veiliger te maken door een betere infrastructuur, wordt geen aandacht besteed. Bellot & Geens hopen de regels begin 2018 te kunnen invoeren. Dit verandert er:
Er komt een hardere aanpak voor recidivisten. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat wie rijdt tijdens een rijverbod een dubbel zo zware straf krijgt. Dat geldt ook bij alcoholinbreuken. Voor een vluchtmisdrijf zonder gewonden komt er tot 6 maanden gevangenisstraf en een boete tot 2.000 euro. Laat de motorrijder of autobestuurder een gewond slachtoffer achter, dan verandert dat in potentieel 3 jaar en 5.000 euro. Het rijbewijs wordt dan drie maanden ingetrokken. Zelfde scenario bij een vluchtmisdrijf met dodelijke gevolgen, alleen wordt de gevangenisstraf dan maximaal 4 jaar.
Langere verjaringstermijn
Teveel alcohol komt bij motorrijders (gelukkig) minder vaak voor. Het invoeren van een alcoholslot lijkt ook minder evident op een tweewieler, dus zal die nieuwe maatregel vooral op autobestuurders van toepassing zijn. Wie rijdt ondanks een rijverbod of zonder geldig rijbewijs loopt nu naast een boete ook kans op een gevangenisstraf. Niet verzekerd rijden en voor een tweede keer tegen de lamp lopen betekent vanaf volgend jaar 3 maanden i.p.v. 8 dagen rijverbod. Nog een keer recidiveren is 6 maanden rijverbod. Bovendien moet in beide gevallen zowel theoretisch als praktisch rijexamen opnieuw afgelegd worden. En, toeval of niet, maar net nadat een motorrijder ontsnapte aan een boete nadat hij 252 km per uur reed, wordt de verjaringstermijn voor dergelijke overtredingen opgetrokken van één naar twee jaar. Voor zware misdrijven blijft 3 jaar de verjaringstermijn.
Vòòr de laatste manche in Baisieux bedroeg het verschil tussen Dietger Damiaens en Erik Willems nog 8 punten. Deze keer was de DAM Racing KTM rijder wél goed weg, hij hing lang derde en kwam uiteindelijk als zesde over de meet. Nét voor zijn grote rivaal Erik Willems, maar vooral ruim voldoende voor zijn eerste Belgische Inters MX1 titel!